WooCommerce Shipit lisäosan ohjeet
Lisäosa asennetaan WordPress hallinnan kautta: Lisäosat – Lisää uusi – Lataa lisäosa – Valitse tiedosto koneeltasi ja Asenna. Asennuksen jälkeen lisäosa tulee vielä ottaa käyttöön, painamalla linkkiä ”Ota lisäosa käyttöön”.
Ennen kuin lisäosa voidaan ottaa tuotantokäyttöön, tulee lisäosa konfiguroida oikein. Asetukset löytyvät WordPress valikon kohdasta ”Shipit”.
Kaikki tähdellä(*) merkityt kohdat ovat pakollisia. Ennen tietojen syöttämistä tulee käyttäjällä olla tehtynä sopimus Shipitin kanssa. Shipit tällöin toimittaa käyttäjälle tarvittavat tunnukset lisäosan käyttöön ottamiseksi.
Toimitustavasta riippuen, myös käyttäjän tilitiedot tulee olla syötettynä.
Lisäosa vaatii toimiakseen Shipit sopimuksen. Lisätietoja sopimuksesta löydät osoitteesta: https://www.shipit.fi/
Kun sopimus on tehty, toimittaa Shipit tarvittavat API tunnukset, jotka tulee syöttää lisäosan asetuksiin. API tunnukset löytyvät asiakkaille omat tiedot / API alta noin 5-10 min rekisteröitymisestä. Nämä saa aktivoitua lisäämällä maksutavan mistä lisätietoa täältä: https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/kayttoohjeet/maksutavat
Haluttu toimitustapa valitaan kohdasta WooCommerce – Asetukset – Toimitus – Toimitusvyöhykkeet – Valitaan haluttu vyöhyke ja painetaan ”Lisää toimitustapa” nappia.
Toimitustavan nimi on ”Shipit toimitustapa”, ja sen avulla voidaan luoda toimitustapa kullekin tuetulle logistiikkapalveluntarjoajalle. Samassa vyöhykkeessä voi olla rajattomasti ”Shipit toimitustavalla” luotuja toimitustapoja.
Halutun toimitustavan asetuksiin pääsee käsiksi klikkaamalla toimitustavan nimeä. Valittuun toimitustapaan tulee tällöin syöttää vaaditut tiedot. Referenssinä voidaan käyttää Shipitin tarjoamaa hinnastoa.
Toimitustapa nimetään halutulla tavalla ja kytketään halutuksi toimitustavaksi:
Esimerkissä toimitustapa on kytketty ”Posti Rahti” toimitustavaksi, ja nimeksi on annettu ”Shipit Posti Rahti”, jonka asiakas näkee kassalla. Toimitustavan nimi voi olla mikä vain.
Hinnoittelu voidaan asettaa painon, pituuden, leveyden ja/tai korkeuden mukaan. Lisäksi voidaan asettaa hinta raja-arvot ylittävälle toimitukselle, kiinteä hinta, käsittelykulut, sekä mahdollisuus ilmaiseen toimitukseen kun tietty korin hinta ylittyy. Kuluja voidaan asettaa myös toimitusluokan mukaan.
Esimerkissä hinnoittelu on asetettu painon mukaan. Lisäksi jos korin paino ylittää suurimman asetetun raja-arvon (30kg), lisätään hintaan aina 2 euroa lisää kulua, aina 10 kilogramman välein.
Hinnoittelu on mahdollista määritellä myös painon lisäksi korkeuden, pituuden ja / tai leveyden mukaan.
Kaikkia hinnoittelukohtia ei tarvitse täyttää, vaan osan voi jättää kokonaan tyhjäksi. Lisäosa laskee lopuksi yhteen kaikki toimitustavan asetuksissa määritellyt kohdat ja muodostaa niiden perusteella kokonaishinnan toimitukselle.
Osassa toimitustavoista voidaan käyttää myös noutopisterekisteriä, josta käyttäjä valitsee haluamansa noutopisteen. Toimitustavat jotka tukevat noutopistehakua, tunnistetaan automaattisesti, ja käyttäjälle näytetään noutopistehaku kassalla.
Tämä kyseinen prosessi toistetaan niin monta kertaa, kuin halutaan kassalla näyttää eri toimitustapoja. Eli valitaan WooCommercen asetuksista jälleen kohta WooCommerce – Asetukset – Toimitus – Toimitusvyöhykkeet ja jälleen lisätään uudelleen ”Shipit toimitustapa” haluttuun vyöhykkeeseen. Valitaan toimitustavan asetukset klikkaamalla nimeä ja syötetään haluttu hinnoittelu ja valitaan haluttu kytkettävä toimitustapa.
Tällä kertaa esimerkissä on valittu toimitustavaksi ”Matkahuolto Lähellä-paketti”, ja toimitustapa on nimetty myös samalla nimellä. Nimi voi olla mikä vain ja asiakas näkee tämän nimen kassalla kun valitsee toimitustapaa.
Noutopistehaku on sisällytetty mukaan lisäosaan ja haku tunnistaa automaattisesti toimitustavat jotka tukevat noutopistehakua. Noutopistehaun ulkoasua on mahdollista muuttaa lisäosan asetuksista kohdasta Shipit – Noutopistehaku”. Valikko voidaan esittää ns. ”muotoiltuna” valikkona, sekä perinteisenä ns. ”dropdown” valikkona. Myös värejä, leveyttä ja fontteja voidaan säätää helposti asetusten kautta.
Esimerkissä näkyvät vertailuna vierekkäin molemmat noutopistehaut. Vasemmalla ”muotoiltu” noutopistehaku ja oikealla ”perinteinen” noutopistehaku.
Tilaus käsitellään valitsemalla WooCommerce – Tilaukset. Tilaukset voidaan käsitellä kahdella tapaa.
Tapa 1 - Vie hiiri tilauksen oikeaan reunaan, ja paina tilauksen kohdalla ”Shipit” painiketta:
Huom! Jos painike ei näy, varmista että yläreunan ”Näyttöasetukset” kohdasta on valittu ”Toimenpiteet” ruksi.
Tapa 2 - Massatulostuksen voi valita kiinnittämällä ruksin haluttujen tilausten kohdalle vasempaan sarakkeeseen:
Tämän jälkeen kohdasta ”Massatoiminnot” tulee valita kohta ”Shipit” ja painaa ”Hyväksy” painiketta. Lisäosa lähettää tilausten tiedot rajapinnalle.
Tilauksen tietoja ja lisäpalveluja on mahdollista muuttaa ennen tulostusta, painamalla tilauksen tilausnumeroa. Tilaus on myös mahdollista kuitata tilauksen tiedoista tallennuksen jälkeen, painamalla ”Suorita Shipit” painiketta.
Tilauksen tiedoista voidaan vaihtaa mm. tilauksen toimitustapa, sisältö, lisätä lisäpalveluita ja suorittaa monipakettilähetys.
Videolla näytetään kuinka tilaus kuitataan pikakuittauksella.
Pienet lähetykset voidaan aina lähettää rajapinnalle ns. ”Dummy mitoilla”. Tällöin lähetyksen oikeita mittoja ei tarvitse erikseen mitata, jolloin tilausten kuittaus on sujuvampaa. Dummy mitat saa päälle globaalisti lisäosan asetuksista kohdasta Lisäasetukset – Tilauksen oletusmitat. Tilauksen oletusmitat saa myös päälle/pois tilauksen tiedoista erikseen joka tilaukselle.
Tietyille toimitustavoille voidaan antaa ilmainen toimitus kuponkikoodilla. Valitse ”WooCommerce – Kupongit” ja lisää uusi kuponki. Anna kuponkikoodi, ja muista valita asetus ”Salli Maksuton toimitus”. Tämän jälkeen valitse toimitustapa, ja kohdassa ”Kuponki” kirjoita kupongin koodi, joka oikeuttaa alennukseen.
Toimitustapojen asetuksiin tulee syöttää toimitustavan hyväksymät tuotteiden maksimimitat. Toimitustapaa ei näytetä kassalla, jos jokin korin tuotteista ylittää toimitustavalle asetetut mitat. Jos verkkokauppanne käyttää millimetrejä senttimetrien sijaan, riittää kun lisäätte maksimimittoihin yhden nollan perään, jolloin mitat muuttuvat millimetreiksi. Ja vastaavasti jos käytätte grammoja, lisätkää kolme nollaa oletus maksimipainon perään, jolloin mitat muuttuvat grammoiksi.
Lisäosa tulee aina pitää ajantasalla, ja päivittää välittömästi uuden version ilmestyessä. Päivittämisen jälkeen on suotavaa myös kerran tallentaa lisäosan asetukset, jotta mahdolliset uudet arvot tallentuvat tietokantaan. Saman toimenpiteen voi suorittaa tarvittaessa myös toimitustapojen asetuksille.
Lähetyslista on mahdollista ladata halutuille tilauksille. Kiinnitä ruksi niiden tilausten vasemmalla puolella olevaan sarakkeeseen, joista haluat muodostaa lähetyslistan. Valitse tämän jälkeen kohdasta ”Massatoiminnot” – ”Lähetyslista” ja paina ”Hyväksy” painiketta.
Verkkokaupan tilauksia voi lähettää testirajapinnalle ennen lisäosan ottamista varsinaiseen tuotantokäyttöön.
Shipit lisäosan asetuksiin kohdassa ”Yleiset asetukset” voidaan asettaa seuraavat testitunnukset:
Käyttäjätunnus (API tunnus): XDeJW/E3mLfqu4Ed
Salainen tunnus (API salasana): fgi2orwo7qLQdHEPpUWvCmrbA5P2MNXR
Asetuksista tulee valita myös: Shipit palvelin – Testi
Vikatilanteessa ohjelma tallentaa tilauksen JSON tulosteen /logs/error.json tiedostoon. JSON tulosteesta käy ilmi mahdollinen ongelma tilauksen tiedoissa. Virheen ilmaantuessa, kannattaa aina tarkistaa että sekä toimitustavan, että myös tilauksen tiedot ovat oikein.
Jos ohjelma antaa virheilmoituksen, jää tilauksen käsittely tällöin kesken. Näin ollen asiakkaalle ei lähetetä seurantakoodia, eikä tarroja voi myöskään tulostaa. Tilaus tulee käsitellä uudelleen, kun virheilmoitusta ei enää tule.
Tarvitsenko lisäosan käyttöön erillisen sopimuksen?
Kyllä tarvitset. Saat sopimuksen osoitteesta: https://shipit.fi/
Voinko käyttää samaa lisenssiä useampaan verkkokauppaan?
Kyllä voit käyttää aivan niin moneen kauppaan kuin haluat.
Voinko aluksi testata lisäosaa testiympäristössä?
Kyllä voit aivan vapaasti. Testitunnukset löydät täältä.
Mistä voin saada apua tarvittaessa?
Lisäosan ohjeesta löydät nopeiten apua sekä lukemalla artikkelin ”Ohjeet lisäosien aiheuttamien vikojen paikallistamiseksi”. Saat myös tukea ottamalla yhteyttä: kimmo [a] webdata.fi
Toimiiko lisäosa useammalla kielellä?
Suomenkielen lisäksi lisäosa on käännetty englanninkielelle. Lisäosa on halutessaan mahdollista kääntää mille tahansa kielelle.
Tarvitsen kustomoidun ominaisuuden, kuinka toimia?
Tarjoamme ohjelmistokehitystä asiakkaillemme, lisätietoja löydät webdata.fi ohjelmoistokehitys sivustolta.