WebData Oy Logo

Ohjeet vikojen paikallistamiseksi

Yleiset ohjeet eri WooCommerce lisäosien vikojen ratkaisemiseksi.

Tilaaminen WebData Shopista on turvallista!

Emme luovuta tietojasi ulkopuolisille markkinoijille, emmekä lähetä sinulle mainospostia.

Ilmoitamme asiakaspalveluun antamasi tiedot, jotta mahdollisissa ongelmatilanteissa pystymme yhdessä asiakaspalvelun kanssa auttamaan sinua mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti.

Ilmoitamme myös antamaasi sähköpostiosoitteeseen mahdollisista tulevista isoista lisäosaan tai palveluun liittyvistä päivityksistä, jotta pystyt etukäteen hyvissä ajoin varautumaan muutoksiin ja saat varmistettua verkkokauppasi sujuvan toiminnan.

Lisäosan latauslinkin lähetämme ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Sulje ikkuna

Ohjeet lisäosien aiheuttamien vikojen paikallistamiseksi

Tässä ohjeessa on kerrottu kuinka lisäosien aiheuttamia yleisimpiä ongelmia voi ratkoa WordPressissä.

Jos Paytrail lisäosa aiheuttaa kassalla vikatilanteen, hyppää suoraan kohtaan 7!

Jos et saa näkymään jotain toimitustapaa kassalla, hyppää suoraan kohtaan 8!

Joka kerta kun teet sivustollesi mitä tahansa päivityksiä, muista aina tyhjentää välimuistit, niin WordPressistä (jos käytössä on siis jokin välimuistitus lisäosa), selaimesta kuin myös palvelimelta (jos sellaisia on käytössä).

1 - Varmuuskopio. Ota aina ensimmäisenä varmuuskopio sivustostasi, ennen kuin alat muuttamaan mitään sivustosi asetuksia. Tähän hyviä vaihtoehtoja on esim. UpdraftPlus, BackupBuddy tai All-In-One WP Migration. Myös oma kotisivutilan palveluntarjoajasi todennäköisesti ylläpitää myös varmuuskopioita, eli jos vahinko on jo kerennyt tapahtua eikä itselläsi ole varmuuskopiota, voit aina kysellä varmuuskopioita myös omalta palveluntarjoajaltasi. Isompia muutoksia / kokeiluja varten kannattaa luoda staging versio sivustosta. Helpoiten se onnistuu WP Staging lisäosalla.

2 - Huoltotila. Vian paikallistaminen on aina suotavaa tehdä staging sivustolla. Jos sivusto ei kuitenkaan ole demosivusto vaan tuotannossa oleva sivusto, on sivusto hyvä asettaa huoltotilaan vian paikallistamisen ajaksi. Tällöin kannattaa myös valita sellainen ajankohta, jolloin sivustolla on mahdollisimman vähän kävijöitä, eli esim. aikaisin aamusta tai myöhään illasta. Huoltotilan saa päälle esim.WP Maintenance lisäosalla.

3 - Päivitykset. Varmista aina että sekä WordPress, käyttämäsi teema, että myös kaikki lisäosat ovat varmasti ajan tasalla.

4 - Lisäosat. Lisäosat saattavat aiheuttaa konflikteja keskenään. Helpointa tämä ongelma on todeta ottamalla kaikki muut lisäosat pois käytöstä, paitsi tarvitsemasi lisäosa ja tämän jälkeen kytkeä lisäosia yksitellen käyttöön kunnes vika löytyy. Jos lisäosa on riippuvainen WooCommercesta, myös WooCommerce tulee olla kytkettynä käyttöön!

5 - Teemat. Teemojen kanssa sama juttu, eli teemakin saattaa aiheuttaa konfliktin. Tällöin tulee ottaa käyttöön jokin WordPressin oletusteemoista vian paikallistamisen ajaksi.

6 - Välimuistit. Yksi merkittävä ongelmien aiheuttaja nykyään ovat myös erilaiset välimuistit. Välimuistit lataavat sivuston sisältöä muistiin, ja näyttävät ladattaessa tätä ”vanhentunutta” dataa. Erityisesti jos päivitysten jälkeen lisäosa ei toimi toivotulla tavalla, tulee kaikki välimuistit tyhjentää, ja on myös hyvä kerran tallentaa lisäosan asetukset. Jokaisessa selaimessa on oma välimuistinsa, sekä myös WordPressille on tarjolla useita välimuistilisäosia. Myös palvelimella voi olla oma välimuisti, tai käytössä voi olla jokin CDN palvelu, kuten CloudFlare. Näistä kaikista tulee aina tyhjentää välimuistit silloin kun jokin ongelma on havaittu. Useat ongelmat korjaantuvat ihan vain välimuistit tyhjentämällä.

7 - Maksutapalisäosat. Maksutapalisäosat saattavat ilmoittaa virheilmoituksella suoraan kassalla. Virheilmoitus tulee tällöin rajapinnalta. Virheilmoitus voi olla muodoltaan: ”SyntaxError: JSON.parse: unexpected character at line 1 column 1 of the JSON data” tai ”SyntaxError: Unexpected token”.

Ongelman aiheuttaa yleisimmin joko:

Huomioi myös että käyttäjätunnuksessa ja salasanassa ei ole ylimääräisiä merkkejä eikä välilyöntejä. Salausavaimen tulee myös olla aina samalla rivillä, kokonaan yhteen kirjoitettuna.

Maksupalveluita on myös mahdollista kokeilla demotunnuksilla, jotka asetetaan lisäosan asetuksiin:
Paytrail Demotunnus: 375917
Demo kauppiasvarmenne: SAIPPUAKAUPPIAS

Jos lisäosa antaa tästäkin huolimatta virheilmoitusta kassalla, niin seuraa näitä ohjeita: https://mikejolley.com/2015/11/12/debugging-unexpected-token-in-woocommerce-2-4/

Jos palaaminen maksupalvelusta takaisin verkkokauppaan ei onnistu, varmista ettei mikään tietoturvalisäosa estä paluuta. Esim. iThemes Security lisäosassa on asetus, joka estää pitkin URL osoitteiden käytön, ja tämä saattaa estää asiakkaan paluun takaisin verkkokauppaan.

8 - Toimitustapalisäosat. Jos jokin toimitustapa ei näy kassalla, tarkoittaa tämä normaalisti sitä, että toimitustavan asetuksiin asetetut raja-arvot ylittyvät. Jokaiselle toimitustavalle voidaan asettaa raja-arvot kuten maksimi pituus, maksimi korkeus, maksimi leveys ja maksimi paino. Näin ollen asiakas ei esim. pysty tilaamaan ylisuurta pakettia pakettiautomaattiin. Raja-arvot tulee asettaa toimitustapojen asetuksiin samassa yksikössä kuin ne on asetettu WooCommerceen. Eli jos käytät grammoja, tulee raja-arvot syöttää myös grammoina! Tai jos käytät millimetrejä, tulee raja-arvot olla myös millimetreinä. Eli näissä tapauksissa tulee raja-arvojen perään asettaa lisänollat, jotta yksiköt muuttuvat oikeiksi. Jos toimitustapa ei tästäkään huolimatta näy, varmista ettei mikään muu lisäosa estä toimitustavan näkymistä.

Testivaiheessa voidaan asettaa myös mittojen raja-arvoksi jokin suuri luku, kuten 99999, jolla saadaan paikallistettua ongelma liittymään juurikin raja-arvoihin.

Raja-arvot

9 - PHP:n antamat virheilmoitukset. Sivuston toiminta saattaa myös häiriintyä jos jokin lisäosa tai teema sisältää virheellistä PHP koodia. PHP antaa tästä tällöin virheilmoituksen.

PHP:n oma virhelogi löytyy tiedostosta nimeltä error_log. Tiedosto sijaitsee yleensä juurihakemistossa. Jos et löydä tiedostoa, voit kysyä sen sijainnista omalta palveluntarjoajalta.

WordPressissä PHP:n antamat virheilmoitukset saa päälle myös asettamalla wp-config.php tiedoston debug arvoksi ”true”: define( ’WP_DEBUG’, true );

Lisätietoja: https://codex.wordpress.org/Debugging_in_WordPress

Virheilmoituksen tarkoituksen saa tarkistettua Googlella, tai virheilmoituksen voi tarkistaa aina omalta palveluntarjoajalta myös.

Jos arvoa ei ole asetettu arvoksi ”true” ja PHP antaa fatal errorin, saattaa sivustolla näkyä pelkkä valkoinen sivu.

Lisätietoja löydät: https://wordpress.org/support/topic/how-to-debug-issues-after-updates/

10 - Javascriptin antamat virheilmoitukset. Javascriptin antamat virheilmoitukset näkee javascript konsolista. Konsolin saa auki klikkaamalla sivulla hiiren oikeaa painiketta, valitsemalla ”Inspect element” (Firefox) tai ”Inspect” (Chrome) ja tämän jälkeen valitsemalla ”Console” välilehti. Jos konsolissa näkyy virheilmoitus, virheilmoituksen tarkoituksen saa tällöin tarkistettua Googlella.

Javascript konsoli

Chrome selaimen konsolissa näkyvä virheilmoitus

11 - Toimitustapalisäosien antamat virheilmoitukset tilausta kuitattaessa. Virheilmoituksen voi tarkistaa aina osoitteesta: asiakaspalvelu@shipit.fi Lisäosa myös kirjaa tällöin error login lisäosan /logs/ hakemistoon. Virhelogi on hyvä liittää aina mukaan sähköpostiin, jotta vika saadaan mahdollisimman pian paikallistettua.

Jos lisäosa taas palauttaa pdf tiedoston, mutta tiedosto on virheellinen, kannattaa pdf tiedosto tällöin avata tekstieditorissa ja tarkistaa sisältääkö se virheilmoituksen. Jos virheilmoitus on ”authentication failed” tai ”authorization failed”, tarkoittaa se sitä, että lisäosaan asetettu käyttäjätunnus tai salasana on virheellinen.

12 - Lisäosien ohjeet. Jokainen myymämme lisäosa sisältää ohjeistuksen, jotka löytyvät täältä. Nämä kannattaa aina lukea huolella lävitse, myös siinä tilanteessa jos saat jonkin virheilmoituksen!

13 - Klarna Checkout. Krokedilin kehittämän uudempaa rajapintaa hyödyntävän KCO lisäosan pitäisi näyttää noutopisteet myös Klarnan omaa kassasivua käytettäessä. Yksikään myymämme lisäosa ei kuitenkaan tarjoa virallista tukea KCO:lle, emmekä myöskään tarjoa teknistä tukea mahdollisissa ongelmatilanteissa mitkä liittyvät Klarnan omaan kassajärjestelmään.

14 - Tekninen tuki. Tuki palvelee tarvittaessa aina osoitteessa: kimmo [a] webdata piste fi