WooCommerce monimyyjäalustan ohjeet
WooCommercella on mahdollista luoda Dokan lisäosaa käyttämällä ns. ”multivendor”, eli monimyyjäverkkokauppa. Tässä ohjeessä on kerrottu kuinka homma tapahtuu käyttämällä Shipit ja Paytrail lisäosia yhdessä Dokanin kanssa.
WebData Oy:n Shipit lisäosassa on myös sisäänrakennettuna tuki monimyyjäalustalle. Shipitin asetuksista tulee ottaa Dokan tuki käyttöön ”Monitoimittaja-alusta” välilehdeltä, kun halutaan käyttää monimyyjätoimitusta.
Huom! Shipit lisäosan Dokan tuki toimii vain Dokan pro lisäosalla!
Verkkokaupan ylläpitäjä asettaa WooCommercen asetuksista Shipit toimitustavat, joilla kauppiaiden on mahdollista toimittaa tilauksia. Asetukset löytyvät kohdasta WooCommerce – Asetukset – Toimitus, jonne asetetaan halutut toimitustavat haluttuun vyöhykkeeseen.
Huom! Jos toimitatte ulkomaille, on toimitusalueet syytä rajata toimitusvyöhykkeillä, esim. ”Pohjoismaat”, ”Eurooppa”, ”Pohjois-Amerikka”, jne jne. Jos myytte tuotteita vain Suomeen, toimitusalueeksi riittää ”Suomi” tai toimitusalueen voi jättää myös kokonaan luomatta, ja käyttää WooCommercen oletusvyöhykettä. Toimitustavan nimeen on hyvä myös lisätä, mitä vyöhykettä toimitustapa käyttää, jos samaa toimitustapaa käytetään useassa eri vyöhykkeessä, jotta kauppias tietää mihin maihin kyseisellä toimitustavalla voidaan lähettää. Esim. ”Posti Priority (Ruotsi)”.
Esimerkissä on asetettu omat vyöhykkeet Ruotsille ja Virolle. WooCommercen asetuksista on sallittu myynti Suomeen, Viroon ja Ruotsiin, joten Suomeen myytäessä oletusvyöhykkeen toimitustavat tulevat kassalla käyttöön.
Toimitustavoissa voidaan käyttää eri laskentalogiikkaa toimituskuluille, kuten pituutta, leveyttä, korkeutta tai painoa. Asetuksista voidaan myös asettaa kiinteä kulu tai ilmainen toimitus kun tietty raja ylittyy.
Kun verkkokaupan ylläpitäjä on asettanut asetukset WooCommerceen, tulee kunkin kauppiaan asettaa omat asetukset Dokanin asetuksiin. Asetukset löytyvät Dokanin hallintapaneelista, kohdasta ”Shipit”.
Asetuksiin kukin myyjä syöttää omat Shipit API tunnuksensa. Eli jokaisella kauppiaalla tulee olla voimassa oleva Shipit sopimus. Myös lähettäjän tiedot tulee olla täytettynä, sekä ”Toimitustavat” välilehdeltä kauppias valitsee mitkä toimitustavat haluaa käyttöön.
Tämän jälkeen kauppias voi alkaa syöttämään tuotteita kauppaan, ja aloittaa myynnin. Kun Shipit tilaus saapuu, kauppias kuittaa tilauksen ”Shipit” painikkeella, Tilaukset/Orders välilehdeltä.
Kun ”Shipit kuittaus” painiketta painetaan, lähetetään tilaajalle sähköposti ja seurantakoodi, lähetetään tilauksen tiedot Shipitin rajapinnalle, kuitataan tilaus valmistuneeksi ja paluuviestinä kauppias saa pakettitarrat.
Lataa WebData Oy:n Paytrail lisäosa ja asenna se.
Aseta lisäosan asetuksiin Shop-in-shop yhdistetty kauppiastunnuksesi (Aggregate merchant ID) sekä yhdistetty kauppiasvarmenne (Aggregate secret key).
Tallenna tämän jälkeen asetukset, ja valitse ”Shop-in-shop” välilehti.
Valitse ”Shop-in-shop” – Kyllä.
Aseta haluamasi komissio ja aseta se Shop-in-shop tunnus, jolle komissio maksetaan, eli oma henkilökohtainen kauppiastunnuksesi. Jos et halua veloittaa komissiota, jätä komissio kohta tyhjäksi ja aseta tiliksi oma henkilökohtainen kauppiastunnuksesi.
Aseta tämän jälkeen vielä jokaisen käyttäjän tietoihin heidän oma henkilökohtainen kauppiastunnuksensa, kohdasta ”Käyttäjät”:
Shop-in-shop toimintoa on myös mahdollista testata seuraavilla tunnuksilla:
Aggregate merchant ID: 695861 (Aseta tämä ”Yleiset” välilehdellä kauppiastunnukseksi)
Aggregate secret key: MONISAIPPUAKAUPPIAS (Aseta tämä ”Yleiset” välilehdeltä kauppiasvarmenteeksi)
Shop-in-Shop merchant ID: 695874 (Aseta tämä ”Shop-in-shop” välilehdeltä ”Shop-in-shop komissio tiliksi”, sekä myös kohdasta ”Käyttäjät”, käyttäjälle tunnukseksi)
Monimyyjäalusta on tämän jälkeen käyttövalmis toimitustapojen ja maksutapojen osalta.
Tarvitsenko lisäosan käyttöön erillisen sopimuksen?
Kyllä tarvitset. Saat sopimuksen osoitteesta: https://paytrail.com/
Tukeeko lisäosa tuotepalautuksia API:n kautta?
Kyllä tukee. Kun teet tuotepalautuksen tilauksen hallinnan kautta, samalla rahat palautuvat automaattisesti ostajalle.
Voinko käyttää samaa lisenssiä useampaan verkkokauppaan?
Kyllä voit käyttää aivan niin moneen kauppaan kuin haluat.
Voinko aluksi testata lisäosaa testiympäristössä?
Kyllä voit aivan vapaasti. Testitunnukset löydät täältä.
Mistä voin saada apua tarvittaessa?
Lisäosan ohjeesta löydät nopeiten apua sekä lukemalla artikkelin ”Ohjeet lisäosien aiheuttamien vikojen paikallistamiseksi”. Saat myös tukea ottamalla yhteyttä: kimmo [a] webdata.fi
Toimiiko lisäosa useammalla kielellä?
Suomenkielen lisäksi lisäosa on käännetty englanninkielelle. Lisäosa on halutessaan mahdollista kääntää mille tahansa kielelle.
Tarvitsen kustomoidun ominaisuuden, kuinka toimia?
Tarjoamme ohjelmistokehitystä asiakkaillemme, lisätietoja löydät webdata.fi ohjelmoistokehitys sivustolta.